Mobilvækst i Østafrika

 

 

 

 

 

 

Mobile Money, Warid, Uganda

Mobile Money, Warid billboard, Masaka-Kampala Rd, Uganda. Photo: Vibeke Quaade

 

Østafrika er et attraktivt marked for mobilselskaber og trods øget konkurrence er der masser af plads at vokse på. Mobilindustrien er en af de hurtigst voksende sektorer i Østafrika.

Siden slutningen af 1990’erne, hvor mobilmarkedet i de østafrikanske lande blev liberaliseret har internationale mobilselskaber nærmest stået kø for at blive en del af det nye marked.

40 pct i Østafrika har mobilabonnement
Blandt de største selskaber i regionen er sydafrikanske MTN, som opererer i Uganda og  Rwanda, Safaricom, som dækker Kenya, Vodacom i Tanzania og Airtel som under sloganet One Network dækker hele den østafrikanske region, og i alt 15 lande i hele Afrika. Franske Orange kom også til regionen i 2010.Indtil videre har mobilselskaberne i Østafrika i følge SIDA sørget for en dækningsgrad på cirka 40 pct og at 37,6 millioner af en samlet befolkning på 133 millioner har et mobilabonnement.

Østafrika er et voksende marked. Det er alle klar over. Regionens vækstrater har i gennemsnit ligget på mellem 4-7% siden omkring 2000. Landenes middelklasse vokser, og ingen er i tvivl om at der er penge at tjene, selvom konkurrencen om de nye forbrugere er benhård.

Prisen på mobiltelefoni tæller
For på trods af de høje økonomiske vækstrater, så lever mere end 30% af Østafrikas befolkning fortsat for mindre end 1 USD om dagen. Det betyder for det første at nye mobilbrugere typisk vælger den billigste løsning, når de har råd til en mobiltelefon. For det andet at folk der allerede har en telefon gerne skifter selskab og telefonnummer, hvis det kan betale sig.

Mobilselskaberne har for længst spottet forbrugsmønstret. De sidste 10 år er prisen på et opkald og sms faldet proportionalt med at flere selskaber er kommet ind på markedet, og markedsføringen er i stigende grad blevet fokuseret på pris. I begyndelsen af 2011 har den tendens udviklet sig til decideret priskrig.

Reklamer for uendelig  taletid
Warid blev det selskab, som for alvor satte gang i priskrigen i Uganda i slutningen af 2009 med kampagnen Pakalast, som betyder ”for evigt” på sproget luganda. Kampagnen lokkede med at man kunne tale i 24 timer for bare 1000 Uganda Shillings, cirka 2,5 DKK.

Priskrigen har hærget siden da. Seneste, udspil kommer fra selskabet UTL i Uganda. I radioreklamer lover UTL forbrugeren så uendeligt lange samtaler for kun 1 Uganda Shillings at han kan falde i søvn midt i en snak med kærresten uden at trykke på afbryd og tage tråden op når han vågner, uden at betale ekstra.

Store selskaber forsigtige med spotpriser
Det er selskaber med den mindste markedsandel, som fører an i priskrigen, mens de største og mest etablerede mobilselskaber i regionen; sydafrikanske MTN, Safaricom, som er ejet af delvist britisk-ejede Vodafone og  Vodacom i Tanzania holder igen med at sænke priserne alt for meget.

Ny mobilteknologi er de større østafrikanske mobilselskabers svar på den skarpe konkurrence. De er for længst kommet med på den globale bølge, hvor en mobiltelefon kan bruges til meget andet end til at tale i.

Send penge per mobiltelefon
Pengeoverførsler per mobiltelefon blev allerede i 2007 lanceret af Safaricom i Kenya. Under navnet M-PESA, gjorde selskabet det billigere og lettere for folk at overføre penge til hinanden end på gammeldags maner i banken. Via M-pesa er over  500 milliarder Kenya Shillings blevet mobil-overført af knap 12 millioner mennesker.

Siden 2007 har Safaricom fået konkurrence på det kenyanske marked af  Zap, som indiske Bharti Airtel har overtaget i forbindelse med købet af Zain og Essar Telecoms  YuCash.

I Uganda og Rwanda var MTN de første der tilbød pengeoverførsler med systemet MTN Mobile Money. I Tanzania er Vodacoms M-PESA og Bharti Airtels Zap førende på det mobile pengeoverførsels marked.

Verdensbanken satser på udvikling af mobilteknologi i Afrika
Mobile markedspladser, nyhedstjenester med alt fra opdatering af fodboldnyt til priserne på afgrøder og dataindsamlingssystemer i stil med free source systemet Ushahidi, der i 2007 blev brugt af civilsamfundsgrupper til at afsløre valgsnyd i Kenya, er blandt de allerede eksisterende mobilmuligheder i Østafrika.

Verdensbanken har også fået øje på at mobilindustrien som løftestang for hele kontinentets udvikling. I 2010 udskrev Verdensbanken en konkurrence med henblik på at give massiv opstartsstøtte til elite mobile-apps udviklingslaboratorier i Afrika.

Antallet af afrikanske mobilabonnenter vokser
Ifølge Ovum Research var der 448 millioner mobilabonnenter i hele Afrika, i 2009, hvilket var en stigning på 75 pct fra 2008. Kurven forventes kun at stige yderligere og for Østafrikas vedkommende tales der om en 100% dækningsgrad i Tanzania og Kenya allerede fra 2013.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: